لا أله الا الله محمد رسول الله

:: Madah PujanGGa ::

Wednesday, June 30, 2010

Dia AdaLah PiLihan Allah




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Ujian Adalah Tarbiah Dari Allah
Adakah Kita akan Sabar?
Ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari Tuhan


Pernah sahabat2 dengar lirik lagu ni..? apabila saya dengar lagu nasyid ni, sungguh damai nan di jiwa rasa kerana alunan & iramanya yang menyentuh kalbu..kena lah dengan jiwa ni yang minat nasyid sejak dari kecil lagi, kerana ianya halwa kepada telinga & banyak mesej yg berguna yang di sampaikan & dapat di ambil...

Tapi, bukan lah mengenai nasyid yang ingin di kongsi untuk post kali ni..yang saya ingin kongsi untuk post kali ni ialah tarbiah ALLAH SWT melalui UjianNYA


Mari sama2 kita merenung firman ALLAH SWT


mafhum dari surah Al-Ankabut ayat 2-3 :-

"Apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan hanya dengan mengatakan "kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?
Dan sungguh, kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta"


kadang-kadang, Banyak ujian yang Allah berikan kepada hambaNYA...ujian berbentuk sakit, ujian sihat, ujian dengan kemiskinan, ujian dengan kekayaan dan segala bentuk ujian..semua itu adalah ujian dari Allah..

kenapa perlu ada ujian sedemikian rupe ye..? sebab Allah nak menTARBIAH setiap hamba yang menjadi pilihannya..apabila seseorang hamba tu di ujian oleh ALLAH SWT..itu lah tandanya tarbiah Allah..tarbiah Allah ni sangat mahal & bernilai harganya..
dan Allah sangat mengetahui setiap apa yang di aturkan kepada kita selaku hambaNYA

firman Allah
surah Al-Baqarah Ayat : 255

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

bertuahnya orang terpilih menjadi pilihan Allah kan..??

mari kita merenung lagi.. sejauh mana hebat ujian yang Allah berikan pada kita, hebat lagi ujian pada para RasulNYA kan..menyingkap kembali sirah nabi, mehnah & tribulasi yang di hadapi oleh para nabi dan rasul terdahulu sangat hebat di berikan oleh Allah berbanding kita..

semoga kita semua juga tergolong di kalangan orang yang mendapat tarbiah dari ALLAH inshaAllah!


kesempatan ni mohon kepada sahabat2 mendoakan abah saya yang masih berada di hospital.dah hampir seminggu di wad oleh kerana kesihatan beliau yang masih belum stabil..abah pun masih terpilih dalam melalui ujian dari Allah..

syafakallah unt abah (semoga cepat sembuh)


DOA SELAWAT SYIFA'


Terjemahan:
“Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad s.a.w. yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya

wallahua'lam..=D



2 comments:

radhiahsyahida said...

org pun terpilih gop :D

abu muaz said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts with Thumbnails