لا أله الا الله محمد رسول الله

:: Madah PujanGGa ::

Thursday, June 24, 2010

sudah Amanahkah kita??


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ingin bertanya apa khabar iman kita hari ini...saat ini... dan detik ini....?????
adakah semakin bertambah..??berkurang..?? @ sama seperti biasa...??

tanyakan pada IMAN, soalkan pada AMALan inshaAllah kita akan menjumpai jawapan nya....

untuk post kali ini saya ingin berkongsi 1 cerita sebagaimana tajuk (sudah amanahkah kita ??). mengapakah ada persoalan di situ ye.. cerita untuk renungan kita bersama

CERITA

" pernah seorang guru bercerita kepada seorang anak muridnya mengenai sejauh mana kejujuran & amanah setiap orang.."

guru : sewaktu kecil saya pernah menjumpai duit di atas tanah..lantas terus saya mengambilnya dan berasa sangat gembira kerana ianya bernilai buat saya. saya juga merasakan duit tersebut adalah milik saya kerana saya yang menjumpainya..

dan sewaktu pulang ke rumah, mak bertanya dari manakah saya mendapat duit tersebut..?? saya pun bagitau kat mak, saya jumpa duit tu kat atas tanah... lalu mak terus marah saya sebab ambil sesuatu yang bukan hak saya... lantas mak menyuruh saya meletakkan balik duit yang saya jumpai tu kat tempat asalnya dan suruh saya tunggu sehingga tuan punya duit tu ambil balik duitnya yang hilang tu...

saya pun tanya balik kat mak, kenapa sampai kena tunggu..?? mak pun bagitau sebenarnya kamu dah memegang 1 amanah apabila menjumpai duit tersebut..mak bagitau berdosa apabila duit tu di jumpai & gunakan oleh bukan pemiliknya..sebab itu lah sampai sekarang saya memegang nasihat mak saya supaya sentiasa amanah..

murid : bagusnya didikan mak cikgu sehingga dapat melahirkan seorang anak yang betul2 amanah macam cikgu....

The End

tanya pada diri, sudahkah kita betul2 amanah pada perintah Allah & Rasul..??
selagimana tidak terlaksana perintahNYA, maka Amanah akan sentiasa ada pada diri kita yang bergelar muslim..

hari ini juga aku telah di taklifkan untuk memegang 1 lagi Amanah dari Allah
Ya Allah,gagahkan lah kaki ini unt menjalankan setiap Amanah dariMU..

khulasoh :-D
Didik lah hati & diri ni supaya sentiasa pada AMANAH pada Allah, AMANAH pada Rasulullah & AMANAH sesama manusia... supaya dapat melahirkan anak-anak generasi yang AMANAH inshaAllah!!!


No comments:

Related Posts with Thumbnails