لا أله الا الله محمد رسول الله

:: Madah PujanGGa ::

Sunday, November 27, 2011

Takutkan Manusia atau takutkan Allah..


:: Salam Maal Hijrah 1433H Buat seluruh Umat Islam ::
Hari ini lebih baik dari semalam..InsyaAllah!!

Untuk entri kali ini, saya ingin berkongsi cerita mengenai situasi 2 keadaan perihal manusia. yang pertama manusia yang takutkan manusia. Dan kedua, golongan manusia yang hanya takutkan Allah...

Seminggu yang lepas, perasaan excited apabila mendapat tahu untuk semester akhir nie, Ust Tarmizi @ nama glamor di kalangan pelajar Sheikh Tirmizi yang akan mengajar kelas syariah semester 6 bagi madah "Qawaid Fiqhiyah", hati terus berbunga-bunga...=D Dah lama berharap dapat menadah ilmu dalam kelas bersama Sheikh oleh kerana terkenal dengan kehebatan ilmu beliau..

Jadi kelas pertama untuk madah "Qawaid Fiqhiyyah" bermula... Apa yang sangat di tekankan oleh Sheikh Tirmizi ialah mengenai adab2 seorang pelajar, setiap bait2 kata beliau mempunyai maksud yang sangat penting buat "penuntut ilmu" Allah Swt nie..

~Takutkan Allah bukan takutkan pada Manusia~

Dialog@kata2 Ustaz/Sheikh Tirmizi :

yang pertama skali ana nak orang yang nk menuntut ilmu nie kena jujur, jujur pada diri sendiri, jujur pada ibubapa, jujur para murabbi, dan yang paling penting sekali jujur dengan Allah Swt. Kerana Allah Maha melihat setiap apa yang dilakukan oleh hambaNya..

Contoh yang cukup simple, mengenai kehadiran kelas.. untuk kelas ana, sapa2 yang tak hadir ke kelas, tak perlulah bawa surat doktor... yang penting antum maklum sebab tak hadir.. tak kira sama ada antum tertidur ke apa2 ke.. ana tak kisah, yang penting skali, antum seorang pelajar yang jujur.. kalau Tidur kata tidur, malas kata malas.. jangan menipu..!!

Orang yang takutkan Allah akan bersifat jujur dan amanah akan ILMU...

**************

Ok, sebagai seorang penuntut ilmu, memang tak lari dari pelbagi ujian dlm menuntut ilmu kan..? Ada kala tu rasa semangat, ada kala tu rasa lemah.. Oleh sbb itu umat islam perlukan kekuatan. contoh mudah saya amik di sini, contohnya skrg musim hujan, Jadi apabila ditanya oleh pensyarah kenapa tak datang kelas, ada yang memberikan alasan kasut basah, baju tak kering, stokin di hanyut banjir..=D dan bla.bla..bla... pelbagai alasan yang kurang munasabah..

Maksud di sebaliknya yang dapat kita lihat ialah, tanpa sedar, ramai manusia yang takut apabila berdepan dengan manusia kerana mereka sedar, bahawa berdepan secara jelas.. tetapi dalam masa yang sama, ramai juga manusia yang tak takut apabila berdepan Allah kerana mereka tak sedar Allah sentiasa melihat dan berdepan dengannya..

"Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu"

(QS 65. Ath Thalaaq 2-3)


Friday, November 4, 2011

Salam EiduL Adha Buat Semua Umat Islam


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Allhamdulillah.. Kalimah ini lah mendahului segala kalam, oleh kerana Allah Swt masih memilih kita tahun ini. Semoga setiap pengorbanan kita bernilai IBADAH dcc Allah Swt.. insyaAllah.. Disamping kegembiraan dapat menyambut ketibaan Raya Eidul Adha pada tahun ni.. sama2 kita singkap kembali pengorbanan yang sangat besar yang telah di lakukan oleh nabi Allah Ibrahim Alaihi Salam & nabi Allah Ismail Alaihi Salam.. jom sama2 ambil Ibrah.. fahami erti sebenar pengorbanan melalui tadabbur Al-Quran dan selami sirah-sirah para Anbiya'..

Alhamdulillah, tahun ni ada rezki untuk berkorban di kemboja.. Syukur kerana dapat turut bersama membantu mereka yang berada dalam kesusahan & kesempitan.. Bagi sahabat2 yang ingin berkorban bagi membantu ummat 1 aqidah dengan kita.. Sangat dialu-alukan.. tp untuk tahun ni dah penuh kot.. Oleh kerana masa berbaki 2hari je lagi.. tahun depan insyaAllah ye..=D

kesempatan yang ada Insan kerdil ingin mengucapkan selamat menyambut hari Raya Eidul Adha buat keluarga terchinta yang merata di bumi Allah Malaysia ni, Buat teman-teman seperjuangan, para murabbi, dan secara umumnya buat seluruh Ummat Islam..

Salam

Saturday, October 29, 2011

Penuh dengan HIKMAH..Jom ketahuinya!


6 PERKARA ALLAH SEMBUNYIKAN

UMAR BIN KHATTAB R.A BERKATA:

1-Allah menyembunyikan keredhaan dalam ketaatan. Allah tidak menzahirkan penerimaan atas amalan-amalan ketaatanyang kita persembahkan kepadaNya suapaya kita tidak kecewa diatas amalan tersebut dengan hikmah agar kita terus melakukan amalan tersebut,walaupun terdapat sedikit kecacatan yang kita tidak ketahui.

2-Allah menyembunyikan Kemurkaan diatas kemaksiatan kita. Allah tidak menarik nikmat dan kemewahan daripada seseorang, walaupun nikmat yang Allah anugerahkan kepadanya digunakan untuk kemaksiatan kerana Allah masih bersifat rahmat didunia.sedangkan sebenarnya Allah Murka kepada kita.sepatutnya kita gunakan peluang ini untuk bertaubat kepada Allah SWT.

3-Allah menyembunyikan kedatangan malam Lailatul Qadar pada tarikh tertentu agar hambaNya tidak melakukan ibadat pada malam tersebut sahaja dan berpesta maksiat pada malam-malam yang lain.Oleh itu Allah menghendaki hambaNya melakukan ketaatan sepanjang ramadhan dan sepanjang hayatnya.

4-Allah menyembunyikan wali-wali Allah atau hambanya yang dikasihi supaya manusia tidak menghina atau menyembah wali-wali tersebut. Sesungguhnya wali Allah akan dibenci oleh mereka yang bertuhankan hawa nafsu kerana wali-wali Allah tidak pernah menaruh hati sedikit pun pada tawaran-tawaran mereka.

5-Allah menyembunyikan tarikh kematian hambaNya dengan hikmah agar hambaNya sentiasa berhati-hati dalam menjalani kehidupan dan tidak melakukan kemaksiatan kerana mati akan tiba pada bila-bila masa sahaja.

Jika Allah zahirkan tarikh dan tempat kematiannya pasti hamba-hambanya tidak dapat menjalani kehidupan ini dengan lebih sempurna, lihatlah banduan yang berada dibilik Akhir sebelum dihukum gantung, mereka telah hilang akal dan melakukan perkara-perkara diluar akal kita kerana akal mereka sudah tidak berfungsi lagi.

6-Allah menyembunyi solat kita yang terbaik disisiNya dengan hikmah supaya kita terus beribadat dan solat kepadaNya sepanjang hayat.Jika Allah zahirkan penerimaan solat kita pasti kita akan bernegapmegah sesama manusia dan akan lalai serta mengambil peluang untuk melakukan maksiat.

Begitulah luasnya rahsia disisi Allah Yang Maha Esa.

Friday, July 15, 2011

Mari Kenali Ulama'


Dr Abdullah Nasih Ulwan, Selagi Nadi Berdenyut Pena Sentiasa Menulis

Dr Abdullah Nasih Ulwan dilahirkan pada tahun 1928 di Daerah Qadhi Askar yang terletak di Bandar Halb, Syria. Beliau dibesarkan di dalam keluarga yang berpegang teguh pada agama dan mementingkan akhlak Islam dalam pergaulan dan muamalat sesama manusia. Ayahnya, Syeikh Said Ulwan adalah seorang yang dikenali di kalangan masyarakat sebagai seorang ulama dan tabib yang disegani. Selain dari menyampaikan risalah Islam di seluruh pelusuk Madinah Halb, beliau juga menjadi tumpuan untuk mengubat pelbagai penyakit dengan ramuan akar kayu yang dibuat sendiri. Ketika merawat pesakit, lidahnya sentiasa membaca al Quran dan menyebut nama Allah. Syeikh Said Ulwan sentiasa mendoakan semoga anak-anaknya lahir sebagai seorang ulama ‘murabbi’ yang dapat memandu masyarakat. Allah memperkenankan doa beliau dengan lahirnya Dr Abdullah Nasih Ulwan sebagai ulama (‘murabbi’) pendidik rohani dan jasmani yang disegani di abad ini.

Pendidikan

Dr Abdullah Nasih Ulwan mendapat pendidikan peringkat rendah (ibtidaei) di Bandar Halib. Setelah berusia 15 tahun, Syeikh Said Ulwan menghantar beliau ke Madrasah Agama untuk mempelajari ilmu agama dengan cara yang lebih luas. Ketika itu, beliau sudah menghafal al Quran dan sudah mampu menguasai ilmu bahasa arab dengan baik. Semasa di madrasah, beliau menerima asuhan dari guru-guru yang mursyid. Beliau sangat mengkagumi Syeikh Raghib al Tabhakh, seorang ulama hadis di Bandar Halb. Beliau sangat cemerlang dalam pelajaran dan sentiasa menjadi tumpuan rujukan rakan-rakan di madrasah, beliau juga seorang yang aktif dalam persatuan dengan berkebolehan berpidato dan mengetuai skuad penerbitan yang bertanggungjawab menerbitkan sebaran ilmiah kepada masyarakat sekitar.

Beliau dikenali sebagai seorang yang sangat berani pada kebenaran serta mempunyai kemahiran dalam pergaulan dan dakwah. Semasa usia remaja beliau sudah terkesan dengan bacaan tulisan ulama-ulama sanjungan di waktu itu seperti Dr. Syeikh Mustafa al Sibaei.

Pada tahun 1949 beliau memperolehi sijil menengah agama yang melayakkan beliau melanjutkan pelajaran di salah sebuah pusat pengajian di Mesir dalam bidang Syariah Islamiah.

Dr Abdullah Nasih Ulwan memasuki Universiti al Azhar pada tahun berikutnya dan memperolehi ijazah pertama dalam Fakulti Usuluddin pada tahun 1952, seterusnya beliau memperolehi takhassus pendidikan dan tarbiah pada tahun 1954. Semasa berada di Mesir beliau banyak menghadiri Majlis perbincangan ulama-ulama dan mendekati gerakan Islam.

Dr Abdullah Nasih Ulwan memperolehi Ijazah Kedortoran dari Universiti al Sand Pakistan pada tahun 1982 dengan tesis yang bertajuk “feqh Dakwah wa al Daeiah”.

Perkhidmatan

Dr Abdullah Nasih Ulwan memulakan khidmat sepenuh masa sebagai pendakwah setelah pulang dari al Azhar. Beliau telah dilantik sebagai guru sebuah Kolej di Bandar Halb. Beliaulah orang yang pertama memperkenalkan mata pelajaran Tarbiah Islamiah sebagai matapelajaran asas dalam sukatan pembelajaran di Kolej berkenaan. Seterusnya matapelajaran Tarbiah Islamiah ini menjadi matapelajaran teras yang wajib diambil oleh penuntut-penuntut menengah di seluruh Syria. Beliau telah meletakkan matlamat perguruan sebagai senjata tarbiah yang sangat berkesan dalam mendidik generasi negara akan datang. Prinsip yang digunapakai ialah guru sebagai ibubapa kepada pelajar, mendidik mereka seperti mendidik anak-anak sendiri. Beliau telah meletakkan matlamat yang sangat tinggi dalam pendidikan, iaitu membawa dan membimbing pelajar ke arah mencintai Islam dan beramal dengannya serta sanggup melakukan apa sahaja untuk memenangkan Islam.

Semasa menjadi guru di kolej berkenaan, Dr. Abdullah Nasih Ulwan telah menerima pelbagai jemputan menyampaikan kuliah dan syarahan di merata tempat, di samping menjadi pensyarah jemputan di beberapa buah Universiti di Syria. Tidak pernah mengenal penat dan letih untuk menyebarkan risalah Allah. Sepenuh masanya diberikan untuk dakwah Islamiah. Masjid-masjid di Daerah Halb sentiasa melimpah dengan orang ramai yang datang untuk mendengar kuliahnya, di mana sahaja beliau pergi menyampaikan ceramah dan kuliah pasti dibanjiri ribuan manusia. Masyarakat yang dahagakan ilmu pengetahun dan tarbiah Islamiah akan menjadikan beliau sebagai tempat rujukan.

Dr Abdullah Nasih Ulwan turut berjuang menghapuskan fahaman jahiliyyah dalam pemikiran masyarakat dengan suluhan cahaya hidayah rabbani. Beliau telah menggunakan Masjid Umar bin Abd Aziz sebagai markaz tarbiah generasi pemuda di Syria. Kuliah yang disampaikan di masjid ini ialah Feqh, Tafsir dan Sirah. Di samping memberi kuliah pengajian, Dr. Abdullah Nasih Ulwan telah mendidik pemuda-pemuda dengan kemahiran pidato dan penulisan serta kemahiran uslub berdakwah.

Hasil daripada tarbiah ini, lahirlah ratusan generasi muda yang berakhlak mulia dan menjadi agen penggerak dakwah Islamiah di Syria.

Walaupun sibuk dengan tugas menyampaikan risalah Islam di merata tempat, Dr Abdullah Nasih Ulwan juga sangat dikenali di kalangan masyarakat tempatan sebagai seorang yang berbudi luhur. Menjalinkan hubungan baik sesama anggota masyarakat dan sentiasa menjalankan khidmat masyarakat apabila diperlukan. Beliau juga mempunyai hubungan yang sangat erat dengan ulama-ulama Syria serta menganggotai Majlis Ulama Syria. Beliau sangat dihormati di kalangan mereka.

Beliau adalah seorang yang bergiat cergas dalam gerakan Islam, mengabdikan diri untuk dakwah dan ber­gabung dengan lkhwanul Muslimin. Beliau berhubung erat dengan Asy-Syahid Abdul Qadir `Audah, Sayyid Qutb dan Al-Ustaz Abdul Badi' Shaqar (Rahimahumullah Jami'an).

Sesiapa sahaja yang menelusuri denai dakwah Islamiah pasti akan diuji oleh Allah, ujian untuk membuktikan kebenaran dakwah yang di bawa serta menambahkan keyakinan dan pergantungan yang utuh hanya kepada Allah. Allahlah yang berhak memberi nusrah kepada sesiapa yang dikehendaki. Dr Abdullah Nasih Ulwan juga menerima ujian ini, sehingga memaksa beliau meninggalkan Syria pada tahun 1979 menuju ke Jordan. Semasa di Jordan beliau terus menjalankan peranan sebagai daei. Menyampaikan kuliah dan syarahan di merata tempat. Menerima undangan di masjid-masjid, perayaan hari kebesaran Islam dan ceramah umum.

Beliau meninggalkan Jordan pada tahun 1980 setelah mendapat tawaran sebagai pensyarah di Fakulti Pengajian Islam Universiti Malik Abd Aziz, Jeddah, Saudi. Beliau menjadi pensyarah di universiti berkenaan sehinggalah beliau bertemu dengan Allah (wafat).

Akhlak dan Peribadi

Dr Abdullah Nasih Ulwan disenangi oleh semua pihak kecuali mereka yang memusuhi Islam. Beliau menjalinkan hubungan yang baik dengan sesiapa sahaja.

Beliau adalah seorang yang sangat berani menyatakan kebenaran, tidak takut atau gentar kepada sesiapa pun dalam menyatakan kebenaran sekalipun kepada pemerintah. Beliau telah meletakkan amanah dalam dakwah adalah amalan yang wajib kepada umat Islam. Semasa di Syria, beliau telah menegur beberapa sistem yang diamalkan oleh pemerintah di waktu itu dan sentiasa menyeru supaya kembali kepada sistem islam, kerana Islam adalah penyelamat. Keadilan Islam adalah rahmat kepada ummah.

Keluhuran pekerti kesan didikan Islam yang meresap dalam jiwa beliau telah meletakkan beliau sangat disanjungi oleh ulama dan masyarakat. Rumahnya sentiasa dikunjungi oleh orang ramai. Sahabat karib beliau, Dr. Muhammad Walid menyatakan, Dr Abdullah Nasih Ulwan adalah seorang yang sangat peramah, murah untuk memberi senyuman kepada sesiapa sahaja, pertuturannya sangat mudah difahami, percakannya sentiasa disulami nasihat dan peringatan, beliau juga seorang yang tegas dengan prinsip asas Islam.

Dr Abdullah Nasih Ulwan juga seorang yang sangat benci kepada perpecahan dan munculnya berbilang-bilang jamaah dalam negara Islam. Menyeru kepada perpaduan dan kesatuan atas nama Islam untuk membina kekuatan umat Islam yang semakin pudar. Beliau berpendapat bahawa pepecahan umat Islam perlu dimuhasabah semula oleh setiap lapisan umat Islam. Apabila berbincang mengenai perpaduan dan kesatuan umat Islam, airmatanya pasti tumpah menandakan beliau adalah seorang yang sangat cintakan kesatuan umat Islam.

Dalam persahabatan, beliau menjalinkan hubungan dengan sesiapa sahaja serta sentiasa menziarahi teman-teman. Bertanyakan khabar serta mementingkan ikatan ukhuwwah Islamiah yang terjalin. Menghulurkan bantuan dan pertolongan sekalipun terpaksa bersusah payah untuknya.

Penulisan

Dr Abdullah Nasih Ulwan sangat gemar kepada penulisan, kertas dan pena sentiasa bersama walau di mana beliau berada. Walaupun sibuk dengan kuliah, nadwah dan syarahan, beliau tetap memperuntukan masa untuk penulisan. Beliau telah menghasilkan hampir lima puluh buah kitab yang membincangkan pelbagai tajuk.

Di antara kitab karangan beliau yang masyhur ialah:

1. Pendidikan anak-anak di dalam Islam (2 jilid).
2. Hukum zakat menurut empat mazhab.
3. Madrasah Duat.
4. Takaful Ijtimaei dalam Islam.
5. Insurans Menurut pandangan Islam.
6. Pemuda Islam dalam menghadapi serangan musuh.
7. Menolak keraguan yang didatangkan musuh.

Beliau juga banyak menulis kitab mengenai tarbiah Islamiah, kitabnya yang berkaiatan dengan tarbiah Islamiah sangat menyentuh jiwa pembaca. Ini kerana tulisan yang terbit dari hati, insyaallah akan jatuh ke hati. Di antaranya ialah:

1. Kepada Pewaris Anbiya.
2. Thaqafah Daeiah.
3. Ruhaniah Daeiah.
4. Kisah Hidayah (2 jilid)
5. Sifat Jiwa dan diri Daei.

Beliau telah meninggalkan sebanyak 43 karangan untuk umat Islam.

Menerima Rawatan dan Tekun Menulis Dalam Keadaan Sakit

Setelah pulang dari menghadiri Nadwah di Pakistan, beliau telah mengadu sakit di bahagian dada kepada salah seorang doktor perubatan di Universiti Malik Abdul Aziz. Doktor telah mengesahkan beliau mengalami penyakit di bahagian hati dan paru-paru. Beliau dimasukkan ke Hospital untuk mendapat rawatan pakar. Beliau mendapat rawatan dalam masa yang agak lama di hospital ini. Beliau meminta izin untuk keluar dari hospital bagi menunaikan temu janji yang terpaksa dibatalkan semasa berada di hospital. Walaupun dalam keadaan sakit, tugas menyampaikan risalah Islam tetap diteruskan dengan bertenaga. Kesakitan pada paru-paru dan hati tidak menghalang beliau dari terus aktif menyampaikan kuliah di Universiti dan majlis-majlis nadwah dan seminar. Melupai kesakitan yang dialami demi islam tercinta.

Beliau dimasukkan kali kedua ke hospital yang sama setelah kesakitan yang dialaminya semakin kronik. Semasa dirawat di hospital beliau banyak menulis bahan ilmiah sebagai ganti memberi kuliah di luar di samping minat membaca kitab-kitab tetap diteruskan.

Pakar-pakar perubatan dan sahabat handai menasihati beliau supaya berhenti membaca dan menulis kerana ianya akan menjejaskan rawatan dan menambahkan kesakitan yang dialami, tetapi Dr Abdullah Nasih Ulwan hanya tersenyum dan berterima kasih atas keprihatinan mereka serta menyatakan, selagi tangan, mata dan nadinya masih berdenyut selagi itulah sumbangan kepada dakwah Islamiah wajib diteruskan. Selagi tangannya mampu memegang pena selagi itulah beliau akan terus menulis. Sehinggalah pada keadaan beliau tidak dapat bangun, beliau meletakkan bantal di atas perut untuk menulis dan membaca. Keadaan ini berterusan sehinggalah beliau bertemu Allah.

Wafatnya

Dr Abdullah Nasih Ulwan meninggal dunia pada hari Sabtu jam 9.30 pagi 5hb Muharram 1408 Hijrah bersamaan 29hb Ogos 1987 di Hospital Universiti Malik Abdul Aziz Jeddah, Saudi dalam usia 59 tahun. Jenazahnya di bawa ke Masjidil Haram untuk disembahyang dan dikebumikan di Makkah. Solat jenazahnya dihadiri oleh ulama-ulama di seluruh pelusuk dunia. Pemergiannya diiringi oleh umat Islam seluruh dunia. Dunia kehilangan ulama murabbi yang benar-benar ikhlas dalam perjuangan menegakkan Islam. Beliau telah menyerahkan jiwa raga untuk Islam dengan pengorbanan dan jihad yang sangat besar.

Walaupun beliau sudah pergi menemui Allah tetapi dakwahnya tetap berterusan melalui buku dan kitab yang dihasilkan. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya, mengampunkan segala kesalahan yang dilakukan dan memberikan kekuatan kepada generasi yang memikul amanah dakwah Islamiah selepasnya. Amin.

Wednesday, May 18, 2011

Ghazwul Fikri Sedang Melanda Umat


video

Ustaz Najwan sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk menghadap
murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di
tangan
kanannya ada pemadam. Ustaz Najwan pun berkata, "Saya
ada satu
permainan...

Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di
tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat
kapur ini,
maka berserulah "Kapur!", jika saya angkat
pemadam
ini, maka katalah "Pemadam!"
Murid muridnya pun mengerti dan mengikuti. Ustaz
berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri
tangannya, semakin lama semakin cepat.
Beberapa saat
kemudian Ustaz Najwan kembali berkata, "Baik sekarang
perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah
"Pemadam!", jika saya angkat pemadam, maka
katakanlah
"Kapur!". Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja
murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar
untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka
sudah
biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat,
permainan berhenti.

Sang murabbi tersebut tersenyum kepada murid-muridnya.
"Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya
yang
haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas
membezakannya. Namun kemudian, musuh-
musuh kita
memaksakan kepada kita dengan perbagai cara,
untuk
menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil,
dan
sebaliknya. Pertama-tama mungkin akan sukar
bagi kita
menerima hal tersebut, tapi kerana terus
disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh
mereka,
akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan
hal
itu.

Dan anda mulai dapat mengikutinya. Musuh-
musuh
kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar
nilai
dan ketika.
"Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi
sesuatu
yang pelik, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian
seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu,
sex
sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend,
hiburan yang asyik dan panjang sehingga
melupakan yang
wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu
gaya hidup dan lain lain." "Semuanya sudah
terbalik.

Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit
menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan
kemaksiatan. Paham?" tanya Ustaz kepada murid-
muridnya.
"Paham Ustaz..."

"Baik permainan kedua..." begitu Ustaz Najwan melanjutkan.
"Ustaz ada Qur'an, ustaz akan letakkannya di
tengah
karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet.
Permainannya adalah , bagaimana caranya
mengambil
Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?"

Murid-muridnya berpikir . Ada yang mencuba
alternatif
dengan tongkat,dan lain-lain.
Akhirnya si ustaz memberikan jalan keluar,
digulungnya
karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat,
tidak
memijak karpet. "Murid-murid, begitulah ummat
Islam
dan musuh-musuhnya... Musuh-musuh Islam tidak
akan
memijak-mijak anda dengan terang-terang... Kerana
tentu
anda akan menolaknya mentah mentah. Orang
biasapun tak
akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka.

Tapi,
mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari
pinggir, sehingga anda tidak sadar.

"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat,
maka
dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin
kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat.
Sebaliknya,
jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau
dimulai
dgn tapaknya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding
akan dikeluarkan dulu,
kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu
persatu, baru rumah dihancurkan..."

"Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan
kita.

Ia
tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia
akan
perlahan-lahan meletihkan anda. Mulai dari perangai
anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga
meskipun anda muslim, tapi anda telah
meninggalkan
ajaran Islam dan mengikuti cara yang mereka...

Dan.....

itulah yang mereka inginkan." "Ini semua adalah
fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan
inilah
yang dijalankan oleh musuh musuh kita...

Friday, May 6, 2011

Punca kelemahan Umat Islam


Kenapa keazaman umat islam telah mati? Kenapa jiwa umat telah lumpuh? Bagaimana kita ingin melahirkan generasi yang pernah dilahirkan oleh baginda Rasul s.a.w. Generasi ini tidak pernah muncul dan timbul lagi selepas itu, walaupun terdapat juga beberapa peribadi dan tokoh tertentu sepanjang sejarah, tetapi tidaklah lahir satu golongan besar manusia, disatu tempat yang tertentu, seperti yang telah lahir dizaman Rasul s.a.w.

Ini adalah satu hakikat yang perlu kita perhatikan dan renungkan dengan bersungguh-sungguh, agar kita dapat menyelami rahsianya.

Al-quran yang menjadi sumber pembentukan generasi awal masih berada bersama-sama kita.hadis-hadis dan petunjuk-petunjuk dari perjalanan hidup dan sirahnya yang mulia itu masih ada disamping kita, hanya peribadi Rasulullah sahaja yang tiada bersama kita sekarang. Adakah ini rahsianya?

Kalaulah wujudnya peribadi Rasulullah itu menjadi syarat mutlak untuk kejayaan dalam pembinaan umat ini, maka sudah tentu Allah swt tidak menjadikan dakwah ini meliputi seluruh umat manusia dan tidak dijadikan Rasulullah sebagai utusan terakhir, serta tidak diserahkan hal ini (menegakkan islam) untuk diurus oleh manusia hingga akhir zaman. Dengan ini ketiadan peribadi Rasulullah tak boleh dijadikan alasan diatas kegagalan umat di zaman ini..

Punca sebenar kegagalan kita dalam membina umah ini adalah kerana proses pembinaan yang kita bina tak mengikut proses pembinaan yang telah Rasulullah laksanakan. Bata pertama yang diletakkan oleh Rasul s.a.w. dalam proses pembinaan ini adalah bata keimanan. Sesungguhnya umat ini tidak akan terbangun dengan slogan-slogan kebangsaan, kemelayuan dan sebagainya, sebaliknya ia hanya akan terbangun dengan kalimatullah, kalimat islam. Iman perlu dibangunkan hingga terbangunnya bangunan Islam yang kukuh. Sesungguhnya seruan keimananlah yang telah dimulakan oleh baginda Rasul s.aw ketika hendak membangunkan masyakat yang pertama dahulu.

Sultan Qutuz ketika mana bertempur dengan monggol bertempik …..Waislamah…waislamah….(wahai muslimin 2x), seruan yang diseru bukanlah wahai org arab, wahai orang mesir dll, tetapi seruan yang menaikkan semula semangat muslimin hingga akhirnya umat islam yang hampir lumpuh seolah-olah dipukau dengan keimanan, kembali bertenaga dan merempuh musuh lantas menempah kejayaan. Pastikan segala tingkah laku dan tindak tanduk kita didorong oleh keimanan kepada ALLAH. Sesungguhnya kekuatan inilah yang telah melahirkan khalid al walid, toriq bin ziyad, solahuddin alayubi dll tokoh-tokoh islam yang menggegarkan dunia.

Wahai pembaca-pembaca sekalian, sama-samalah kita kembali kepada islam, kepada al-quran, kepada deen ummah ini. Sesungguhnya kita telah pernah mencuba berbagai-bagai sistem rekaan manusia tetapi semuanya tak mampu menandingi generasi terbaik yang pernah dilahirkan oleh Rasulullah S.A.W. dan tak boleh memberikan penyelesaian yang terbaik

Sesungguhnya bilangan muslimin diseluruh alam berbilion-bilion, tetapi sering ditindas dan dimain-mainkan, bilangan muslimin yang ramai bagi musuh hanyalah seperti buih dilautan. Sesungguhnya kekuatan kita sekarang bukan pada bilangan yang ramai, tapi terletak pada kualiti keimanan kita kepada Allah. Bukalah lipatan sejarah, hari kemenangan didalam peperangan badar, ketika itu umat islam cuma sekadar 313 org mengalahkan tentera yang ramai berganda –ganda dengan izin Allah.

Firman Allah taala;

وَاذْكُرُواْ إِذْ أَنْتُمْ قَلِيْلٌ مُسْتَضْعَفُوْنَ فِيْ الأَرْضِ تَخَافُوْنَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَئَاوَاكُمْ وَأَيَّدَكُمْ بِنَِصْرِهِ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّـيّـِبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُوْنَ (26)

“Dan ingatlah ketika kamu sedikit bilangannya serta tertindas dibumi,kamu takut orang-orang menangkap dan melarikan kamu,maka Allah memberi kamu tempat bermastautin dan diperkuatkannya kamu dengan pertolongannya, serta dikurniakannya kamu dari rezki yang baik-baik, supaya kamu bersyukur” (al-anfal:26)

Hari ketika mana bilangan muslimin yang sedikit tetapi bersama Allah,maka Allah juga bersama mereka, tapi kita sekarang, bilangan yang berbilion-bilion, tidak bersama Allah,hanyalah seperti hidanagan yang enak dihadapan orang yang gelojoh, hanya menunggu masa untuk diratah, ataupun seperti buih-buih dilautan,kelihatan banyak tapi tak boleh memberikan kesan apa-apa. Apalah gunanya bilangan yang ramai jika kita tidak bersifat dengan sifat ansorullah.

Firman Allah:

....فََأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّامَا يَنْفَعُ النَّاسُ فَيَمْكُثُ فِيْ الأَرْضِ....

“Adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terrbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia ia tetap tinggal dibumi.”(ar-ro’d :17)

Wallahu’alam...

Related Posts with Thumbnails