لا أله الا الله محمد رسول الله

:: Madah PujanGGa ::

Tuesday, July 20, 2010

Engkau Maha Mengetahui Segala-galanya




Mati itu suatu kepastian...!!
itulah kalimah yang dapat di ungkapkan

sepanjang menjaga adik di hospital..sangat banyak peristiwa yang mendidik HATI ni...pada hari selasa (20/7/10) tarikh ihsan (adik) di operate buat kali ke-2 kerana masalah pada ususnya..

syafakallah buat ihsan..semoga kuat dan tabah menghadapi ujian Allah..sangat bernilai tarbiah Allah tu wahai adikku (sewaktu menulis ni adik masih belum sedar)

pada jam 11.35 malam, sementara duk tunggu ihsan yang masih belum sedar kat hospital.. ada lah sorang jiran depan katil, seorang pakcik tua yang sangat uzur kerana penyakit pada hatinya..tau sakit pakcik ni sebab bertanye pada ahli keluarga dia..

masa tu, ramai ahli keluarga yang datang memenuhi ruangan katil pakcik tu..dalam pemerhatian saya dari jauh, ada yang sedang melafazkan sesuatu dari mulut (bacaan ayat2 quran) dan membacakan surah yaasin di sekeliling pakcik tu..

ada juga di kalangan anak-anak pakcik tersebut yang menggosok-gosok badan ayah mereka.. terlihat pada perut pakcik tu seolah-oleh membengkak.. mungkin kesan pada penyakitnya itu.Hati ni tertanya-tanya, dalam keadaan yang tenat, adakah pakcik tua sedang bertarung nyawa untuk menghadap Rabbnya..?? Tiada siapa yang tahu..

Ya Allah..hanya Engkaulah yang maha mengetahui segala-galanya setiap aturan kepada hambaMU.Pabila melihat peristiwa di depan mata yang berlaku ni..teringat firman Allah SWT :



" Dan setiap umat mempunyai ajal (batas waktu). Apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaat pun.."

Surah Al-A'raf : 34

Begitulah firman Allah SWT mengenai kematian setiap insan..sesungguhnya kematian itu akan tiba tepat pada waktunya..

sebagaimana juga pesanan Imam Al-Ghazali kepada anak muridnya, perkara yang paling dekat dengan kita ialah Kematian..

dan

sabda nabi : orang yang paling cerdik adalah orang sentiasa ingat pada MATI..

Ya Allah..sesungguhnya aku telah melupai akan saat kematian yang bakal menjemput ku...Aku sering leka dan alpa dengan dunia yang hanya sebagai tempat persinggahan ni..

Dari peristiwa tersebut, Allah telah mengingatkan kembali pada HambaNya yang dhaif ni mengenai kematian. Pabila termenung mengingatkan soal kematian..Hati kecil ni bermonolog..

ya Allah ya Rahman ya Rahim
sesungguhnya aku mengetahui kematian itu pasti!!
tapi aku masih lalai akan peringatanMU
aku masih banyak melakukan dosa kepadaMU
masih banyak kemurkaanMU padaku ya Allah

ya Allah di bibirku mengatakan cinta pada RasulMU
tapi masih banyak sunnahnya yang belum ku amalkan
masih banyak perintah-perintah RasulMu yang belum ku laksanakan

Bagaimanakah ketika saat sakaratul maut datang menjemputku ?
adakah aku layak meraih cintaMU ?
adakah aku layak mendapat syafaat RasulMU ?
adakah aku layak mendapat tempat di syurgaMU ?

ya Allah...
aku yakin dan pasti
RahmatMU sentiasa ada buat hamba-hambaMU ini...
Mati kan aku pada jalanMU ya Rabbi..

Begitu lah peristiwa yang telah mendidik HATI untuk mengingatkan kita pada kematian.. perlunya wahai sahabat-sahabat muhasabah seorang hamba kepada penciptanya Allah SWT...

untuk perkongsian kali ini jugak, saya ingin berkongsi mengenai Tanda-tanda saat kematian sebagai renungan buat kita bersama..


Tanda-Tanda Saat Kematian

100 hari
: Seluruh badan rasa bergegar.

60 hari
: Pusat rasa bergerak-gerak.

40 hari
: Daun dengan nama orang yang akan mati di arash akan jatuh dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu mendampinginya sehingga saat kematiannya. Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan sering kelihatan seperti sedang rungsing.

7 hari
: Mengidam makanan.

5 hari
: Anak lidah bergerak-gerak.

3 hari
: Bahagian tengah di dahi bergerak-gerak.

2 hari
: Seluruh dahi rasa bergerak-gerak.

1 hari : Terasa bahagian ubun bergerak-gerak di antara waktu subuh and asar.

Saat akhir
: Terasa sejuk dari bahagian pusat hingga ke tulang solbi (di bahagian belakang badan).

begitulah sedikit perkongsian buat setiap hamba yang ingin mencari redha Illahi...
wallahua'lam..=D







Sunday, July 4, 2010

Buat yang Ingin Kembali




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

salam 1 akidah buat semua..

Buat yang Ingin kembali... kembali kepada sape ye..?? kepada kekasih?
ye.. kepada kekasih sebenar kita, Allah..bukan lah kembali kepada kekasih yang bernama insan...

haa, untuk entri kali ni..saya ingin mengajak diri yang dhaif ini & sahabat semua kembali kepada kekasih sebenar kita...ALLAH..

sebelum tu.. jom kita hayati lirik nasyid di bawah ni...=D

Munsyid : Irsyadee Feat Hafiz Hamidun

Hati hiba mengenangkan dosa2 yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...

Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x.....
Taubatku ini.....

Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x...
Taubatku ini...

Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x....
Taubatku ini...


*******

Sahabat, Allah SWT sangat suka kepada hamba yang kembali kepadaNya..
tanya pada diri, sangat banyak kurniaan nikmat & rahmat dari Allah, tapi kenapa kita masih ingin belum kembali padaNya..?

setiap kali pandangan melihat maksiat, mulut berbicara perkara maksiat, tangan pula melakukan perbuatan maksiat... titik2 hitam pasti akan melekat pada yang bergelar HATI..



Sucikanlah Hati..Mari kembali pada ILLAHI..


juga ingin berkongsi satu cerita daripada hadis Rasulullah SAW mengenai seorang hamba yang ingin bertaubat :

Ada seorang hamba yang sering melakukan maksiat & kemungkaran dengan membunuh banyak orang, suatu hari..terdetik pada hatinya untuk bertaubat kembali pada Allah..
lalu dia berjumpa lah dengan seorang alim ulama' untuk bertanyakan bagaimana caranya untuk dia kembali kepada Allah..

lalu orang Alim tersebut menyatakan cara untuk dia kembali kepada Allah ialah dengan berhijrah ke suatu tempat lain dengan meninggalkan tempat kemungkaran yang di lakukan itu..

Tujuannya bagi menghilangkan segala kesan2 perbuatan maksiat yang di lakukannya itu dengan akan memberi kesan melaui berhijrah..

Lalu, berhijrah lah si hamba yang ingin bertaubat itu

di pertengahan jalan, di takdirkan Allah SWT telah mengambil nyawanya, lalu turunlah malaikat penjaga syurga & neraka untuk membawanya ke sana.(syurga @ neraka)

lalu untuk menentukan tempat pengakhirannya, telah di nilai melalui jarak perjalanan hamba tersebut..

Dan setelah di buat penilaian, maka jarak perjalanannya untuk menuju tempat yang membawanya kepada keampunan Allah itu lebih lebih dekat berbanding dengan tempat yang dia melakukan kemungkaran sebelumnya itu..

Lalu hamba tersebut di masukkan oleh Allah ke dalam syurga..

subhanallah!!

muhasabah buat yang bergelar hamba, dimasukkan seseorang hamba Allah itu ke dalam syurga bukanlah kerana amalannya.. tetapi kerana RAHMAT Allah...


**********

JoM kiTa berTaubat..

taubat ialah kembali kepada Allah dengan berpegang teguh kepada kewajipan yang diwajibkan kepada hambaNya. Meninggalkan laranganNya atau beralih dari setiap perbuatan yang dibenci kepada yang disenangi.

Orang yang bertaubat amat beruntung kerana kembali menjalankan perintah Allah dan menjauhkan larangannya. Inilah hakikat taubat sehingga Allah memberi kejayaan dan pahala kepada sesiapa yang mentaati hakikat ini.



FirmanNya:

“Dan bertaubatlah kamu sekalian wahai kaum mukminin! Semoga kamu mendapat kemenangan”. (an-Nuur: 31)


Allah SWT juga menjanjikan pelbagai nikmat bagi setiap hamba yang taat akan perintahNya..
Dan azab pula bagi setiap hamba yang mendurhakai akan perintahNya..(Nauzubillah min zalik)..

jom kita merenung lagi firman Allah SWT :

surah An-Nisa' : 13-14

" Itulah batas-batas (hukum) Allah. Barang siapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia akan memasukkannya ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang agung."
" Dan barang siapa yang mendurhakai Allah danRasul-Nya dan melanggar batas-batas hukumNya, nescaya Allah memasukkannya ke dalam api neraka, dia kekal di dalamnya dan dia akan mendapat azab yang menghinakan"


Mari bersihkan, HATI kembali pada ILLAHI
~strive to Mardhotillah InshaAllah~

Wallahua'lam..=D

Related Posts with Thumbnails