لا أله الا الله محمد رسول الله

:: Madah PujanGGa ::

Sunday, October 3, 2010

Di Sebalik Kesibukan & sebuah hari Istimewa




بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan namaMU ya ALLAH yang Maha Pemurah & Penyayang


dalam diam di alam maya ni..ada kesibukan yang telah di berikan oleh Allah..
1 kesibukan membina..

1 kesibukan untuk dakwah,
1 kesibukan untuk mencari ilmu Allah
1 kesibukan untuk mencari keREDHAan ALLAH..

itulah kesibukan yang Allah SWT berikan untuk hambanya yang kerdil dan hina-dina dcc-NYA ini..
kenapakah Allah berikan kesibukan untuk kita ye..?? sebab kita adalah hambanya.. Allah pasti menguji setiap dari hamba yang ingin mencari keredhaanNya..

firman Allah SWT :

" Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, benar- benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik."

Al-Ankabut :29


Itulah misal yang Allah nyatakan untuk kite sebagai hambanya..kadang2 tu, hati ni sejenak merenung berfikir dan bermonolog sendirian,sebagai muhasabah seorang hamba kepada sang pencipta Allah Rabbul Jalil..Allah sangat sayangkan aku..Allah masih pelihara aku..Allah sentiasa ingat aku bila mane aku senang mahupun susah...Allah masih kurniakan pelbagai nikmat pada aku hingga hari ni...

Tapi adakah aku dah menunaikan hak sebagai seorang hamba kepada Allah..?? bagaimana dengan solatku dan ibadahku yang lain..terkadang sekeping hati juga rasa sangat banyak hak-hak kepada Allah yang masih belum dilaksanakan..

Sedar tak sedar jugak...

Pada tarikh 3 Oktober 2010..bersamaan pada hari semalam..umurku telah meningkat..ya Allah dah genap 1 tahun lagi umur hambaMU ni..semakin hari semakin meningkat umur kite kan..?? makin lama makin dekat ngan kematian...sebagaiamana kat Imam Al-Ghazali kepada anak muridnya yang paling hampir dengan kite ialah kematian..**muhasabah jap**

Dengan meningkatnya umur..
HATI ni berazam untuk memantapkan lagi muwasafat tarbiyyah dalam diri :

:: akidah yang sejahtera ::
:: ibadah yang sahih ::
:: sihat tubuh badan ::
:: sangat menjaga masa ::
:: Luas pengetahuan ::
:: Akhlak yang mantap ::
:: Tersusun Urusan ::
:: Mampu berdikari ::
:: Melawan Nafsu ::
:: Bermanfaat pada orang lain ::

Doakan ana
~insyaAllah~

Nak amik jugak kesempatan bagi untuk mengucapkan Ribuan terima kasih kepada semua yang mengingati diri ini..terutama kepada Abah dan umi tersayang..terima kasih kerana melahirkan & mendidik anak abah umi sorang ni dengan penuh kasih sayang dan dengan cara islam yang sempurna, sehinggakan anak umi ni masih dapat teguh di jalanNYA sehingga hari ni..i love u ummi abah..Doa din untuk ummi dan abah, semoga Allah menempatkan buat insan tercinta ni sebuah mahligai di Syurga Allah..ameen..

syukran juga buat adik-bradik yang tersayang..kak yah,iju n ijah..terima kasih daun keladi semua sebab bagi hadiah..hehe.

buat sahabat-sahabat perjuangan tidak juga ana lupakan..terima kasih di atas ingatan antum semua pada ana...syukran akhi sofwat n sis al-fateh di atas pemberian yang sangat berharga buat ana..ana sayang semua sahabat2 ana kerana Allah..Doakan ana sentiasa thabat pada JalanNYA..


~nukilan seorang hamba~
Wallahua'lam


2 comments:

dhilaaziz said...

salam.
birthday ulwan ke semalam?
selamat hari jadi :)
semoga apa yg dihajatkan tercapai.
baca post ni, teringat tazkirah ulwan dekat kem dulu.
buat la banyak2 post. :D

Najmuddin 'Ulwan said...

salam..ye dhila..3 okt..hari istimewa unt ulwan..=D insyaAllah. syukran yer..doakan juga smoga Allah sentiasa memberikan kekuatan kepada hambanya ni untuk terus bertinta di medan dakwah ni insyaAllah..

Related Posts with Thumbnails